5L6A5739-original.jpg

Är du nybörjare inom foto och redigering?

Det finns de som irriterar sig på när hobbyfotografer kallar sig för fotograf.

Så när kan man kalla sig fotograf?

Hur definierar man / du en fotograf?

Är det en person som har foto som yrke?

Det finns de som har foto som hobby vid sidan om sitt yrke. Och kan visa upp de mest fantastiska bilder.

Sen finns de dem som har fotografi som yrke. Men som inte har kunskapen att visa den typen av bild. som hobbyfotografen kan visa.

Så när är man egentligen fotograf?

När kan man / du kalla dig fotograf?

Jag bara undrar. Det är en knivig fråga.

Är du en fotograf?

När tycker du att du kan kalla dig fotograf? Det här är en vanlig fråga som jag sett på sociala medier. 

Ibland ser man ner på en hobbyfotograf. Jag förstår inte varför. Jag har sett bilder av hobbyfotografer som får mig att ramla av stolen.

Allt handlar väl om vad / hur en bild berör åskådaren.

Många tycker att om man kan leva på sitt fotograferande, alltså om man har foto som yrke så är man en fotograf. Och endast då kan man kalla sig för fotograf.

Jag tycker att det är fel.

Att fotografera är ett så stort ämne tycker jag. Jag personligen gillar nog väldigt mycket inom foto. Det beror väldigt ofta på hur fotografen har efterarbetat sina bilder. En efterarbetning gör väldigt mycket och visar ett engagemang över fotografens bilder.

Och då kommer vi in på ett annat intressant ämne. RAW eller JPG. Det finns fotografer som höjer sig själv till skyarna för att dom inte har gjort någon efterarbetning av sina bilder. Och känner sig stolta över det.

Okey, visst kan man få en bra bild direkt ur kameran och känna sig stolt över den. Men du får en JPG bild som du själv inte har möjlighet att påverka. Det du får ut ur kameran är en bild som kameran själv efterbehandlat så som den tror och tycker att din bild ska se ut. Som den är programmerad att se ut.

Och visst är det bra mycket roligare om man har hela efterarbetningen i sin egen hand. Det tycker jag. Men alla är inte som mig, och tycker inte som jag. Och det är väl tur det.

 

Jag har alltid älskat att redigera bilder. Det ger mig ett lugn. Och alltsedan jag började fotografera så har jag enda från början efterbehandlat mina bilder. Hur simpla de än var så gjorde jag en efterarbetning. Varför? Jo för att jag kunde. För att jag fotade i Raw format.

Lite bilder från när jag började fota.

Som synes så fotade jag det mesta mellan himmel och jord. Och som ni ser så har jag gjort en efterarbetning på alla bilder, hur simpla de än visat sig vara, därför att jag ville göra det. Och för att jag kanske kunde ändra de tråkiga bilderna till något bättre. Jag ville kunna påverka mera själv. Vilket jag inte kunnat om jag fotat i i JPG.

Jag säger inte att det är fel att fota i JPG. Men jag känner att jag har den tiden att lägga ner på mina foton, och då vill jag absolut göra det.

Här är en bra länk från Moderskeppet just angående varför vissa väljer Raw-format.

ISO - Brännvidd - Slutartid

Varje kväll när jag lagt mig så låg jag och tragglade på ISO - Bländare och slutartid. Hur jag skulle få in i huvudet hur dessa tre viktiga komponenter måste samspela för att ge mig en bra bild. Jag tyckte att det var oerhört svårt i början. Samtidigt var jag ju ute efter en oskarp bakgrund så det här var viktigt för mig att lära mig.

På Kvinnliga Fotografer fick jag ett tips om att börja med inställning AV istället för helt manuellt. Så det gjorde jag. Och AV betyder att jag inte behöver bry mig om slutartiden. Jag sätter in AV så sköter kameran slutartiden. Ja det lät ju ganska bra tyckte jag. I alla fall så här till en början.

Lite tankar kring foto.

 
5L6A7622.jpg

Kontakt

 

Om du har frågor på det jag skrivit, så glöm inte att skriva in din epost så att jag kan svara dig.

 © Cindy Grundsten 2018